Aktuality

Hradecký dopravní podnik u mobilních jízdenek a internetového dobíjení v kulatých číslech.

20.5.2015

Hradecký dopravní podnik u mobilních jízdenek a internetového dobíjení v kulatých číslech.

Na SMS jízdenku se uskutečnilo už více než půl milionu jízd

Přes internetové dobíjení městských karet uhrazen první milion korun

Prodej SMS jízdenek v královéhradecké MHD překročil v úterý 12. května hranici 500 tisíc kusů, a to od zahájení jejich prodeje v lednu 2012. Půlmiliontou uživatelkou mobilní jízdenky se stala Štěpánka Kavková, které zástupci Dopravního podniku města Hradce Králové19. května poblahopřáli a poděkovali. Další kulatou cifru dopravní podnik zaznamenal i v systému internetového dobíjení městských karet. Od jeho spuštění 1. března letošního roku se částka, kterou si cestující internetově dobili své čipové karty, přehoupla 17. května přes milion korun.

„SMS jízdenky jsou v hradecké městské hromadné dopravě cestujícími stále více využívané. „Měsíční prodeje, které se na konci loňského roku pohybovaly okolo 18 tisíc mobilních jízdenek, převyšují od ledna 2015 již hodnotu 19 tisíc. V porovnání období leden až duben 2014 a 2015 došlo ke zvýšení prodejů SMS jízdenek o 24 % z 61 785 na 76 767,“ hodnotí stávající situaci vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna. Pokud hodnotí dopravní podnik „dějinné“ rekordy, tak nejlepším měsícem byl ve stále poměrně krátké historii tohoto druhu jízdného březen 2015 s 19 805 SMS jízdenkami, víkend 13. - 14. prosinec 2014 s 830 a nejlepším dnem byl, zřejmě díky Majálesu, pátek 24. dubna 2015 s 1005 prodanými jízdenkami – rekordním běžným dnem by byl 5. leden 2015 s 928 jízdenkami. „Mobilní jízdenka se stala velmi rychle plnohodnotným způsobem úhrady jízdného v Hradci Králové a díky své jednoduchosti objednání ji stále více využívají občané jiných měst přijíždějící do krajského města služebně, za vzděláním, za kulturou či zdravotnickou péčí,“ dodává František Meduna.

Mezi časté uživatele tohoto typu jízdného patří i Štěpánka Kavková, držitelka pětisettisící SMS jízdenky, na kterou cestovala 12. května. Za poslední tři měsíce už tuto službu využila více než padesátkrát. „Mobilní jízdenku využívám ráda, protože mám telefon vždycky při sobě, a tak je to pro mě jistota. MHD nejezdím pravidelně, takže časovou jízdenku bych nevyužila. O městské kartě vím, ale vzhledem k tomu, že jsem se do Hradce přistěhovala teprve nedávno, jsem si ji zatím nezařídila. Nejčastěji využívám linku č. 2, a to k cestě do zaměstnání v Domově U Biřičky. Během pracovního týdne je to bez problémů, ale protože pracuji i o víkendu, tak bych se vůbec nezlobila, kdyby v jízdním řádu o víkendu po ránu nějaký autobus přibyl,“ říká Štěpánka Kavková. Jednadvacetiletá usměvavá blondýnka před časem studovala v Brně, takže zkušenosti s městskou dopravou má i odjinud. „Oproti Brnu to v Hradci jezdí na čas a také i častěji, srovnává své poznatky z obou měst a zvesela dodává, že vozidla MHD tu jsou oproti šalinám hezčí.

 

K  jubilejní mobilní jízdence Štěpánce Kavkové oficiálně poblahopřáli 19. května v prostorách haly MHD terminálu hromadné dopravy zástupci dopravního podniku Josef Januš a František Meduna. Jako pozornost obdržela volnou kartu s kreditem 500 korun, publikaci Historie MHD v Hradci Králové 1928 - 2013 a volnou rodinnou jízdenku pro cestu turistickým vláčkem a další propagační dárky a tiskoviny.

„Jsme přesvědčeni, že pestrá paleta úhrady jízdného včetně nedávno zavedeného internetového dobíjení městské karty uspokojí každého cestujícího. Využití bezhotovostního způsobu platby už veřejnost vzala za své a po dvou a půl měsících provozu jsme v těchto platbách zaznamenali již překročení milionu korun. Věříme, že i tato služba pomáhá naplňovat náš slogan Pohodlně s MHD,“ říká František Meduna. Od března využily tuto službu přes čtyři tisíce zákazníků a celkové tržby překročily v neděli 17. května jeden milion korun. V průběhu týdne je nejčastěji využíváno této služby v pondělí a úterý (oba dny okolo 20 %) a nejméně v sobotu, kdy on-line dobíjí pouze kolem šesti procent zákazníků. Průměrný nákup se aktuálně pohybuje ve výši 252 korun.

 

V hradecké MHD existují dva způsoby objednání mobilní jízdenky. První, klasický, pomocí SMS a druhý, v ČR stále poměrně unikátní, formou prozvonění. Tento způsob je více určen pro pravidelné a časté užívání. Po vytočení speciálního telefonního čísla 910 301 000 přijde bezprostředně uživateli SMS s požadavkem registrace (ta se provádí jen jednou), na niž zareaguje podle pokynů a pak již stačí prozvonění telefonního čísla příslušné jízdenky. Cestující pak platí jen cenu jízdenky bez poplatku za SMS.

96 % cestujících využívá přestupní jízdenku za 18 Kč – zbytek 24hodinovou jízdenku za 55 Kč. Klasickou formou pomocí SMS si objednává svoji jízdenku v MHD 93 % pasažérů, zbytek, tzn. 7 %, připadá na prozvánění (v Ostravě je to pro porovnání jen 4,5 %). Pokud se podíváme na zákazníky operátorů, tak v hradecké MHD s přehledem „vede“ T- Mobile s 44 %, před Vodafonem s 29 % a O2 s 27 % (data za uzavřený rok 2014).