Aktuality

Nový nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 v testovacím provozu hradecké MHD.

20.2.2015

Nový nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 v testovacím provozu hradecké MHD.

Elektrobus SOR EBN 11 z dílen společnosti SOR Libchavy bude - po nezbytném převzetí ve středu 18. února, zaškolení řidičů na řízení, instalaci nezbytných prvků odbavovacího systému a osazení všemi prvky potřebnými pro běžný provoz vozu MHD - nasazován od 23. února do testovacího provozu na různé pravidelné linky hradecké MHD, kde absolvuje do konce března ostrý zkušební provoz a kdy se s ním může tak setkat i široká hradecká veřejnost. Po ukončení testů bude vozidlo zařazeno do plného provozu.

Společnost SOR Libchavy, s.r.o. se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu 14 ks elektrobusů. Ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně čtyři verze vozidel na bateriový pohon v délkách 8 – 11 m.

SOR EBN 11 se poprvé představil na výstavách v německém Hannoveru a polských Kielcích. Premiérou pro českou veřejnost byla výstava CzechBus, která se konala v listopadu 2014.

Touto prodlouženou verzí městského elektrobusu vychází společnost SOR vstříc aktuální poptávce dopravních podniků zajišťujících veřejnou přepravu osob po vozidlech na bateriový pohon srovnatelných z hlediska obsaditelnosti s běžným 12 m vozidlem na naftový pohon.

SOR EBN 11 je prodlouženou variantou elektrobusu, který je v podmínkách DP Hradec Králové provozován již od září roku 2013.

S tímto eletrobusem ev. č. 173 se cestující v hradecké MHD nejčastěji setkávají v pracovních dnech na linkách č. 12, 13 a 17 a o víkendech č. 18 a 25 s denním výkonem 132-149 km na jedno nabití.

V případě elektrobusu SOR EBN 11 se jedná o jedenáctimetrové nízkopodlažní dvounápravové třídveřové vozidlo, vybavené dvěma klimatizačními jednotkami, které jsou určeny pro zvýšení cestovního komfortu řidiče i cestujících. Motor o výkonu 120kW a baterie s kapacitou 172 kWh zajišťují dojezd Elektrobusu podle náročnosti provozu v rozsahu 120 – 150 km.  V tomto vozidle jsou použity lithium- iontové baterie, jejichž nabíjení se provádí v nočních hodinách v areálu provozovny v řádu několika (5-7) hodin.

Celková obsaditelnost vozidla je 81 cestujících (z toho 27 míst je k sezení), čímž je srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 80 km/hod. Úroveň vnější a vnitřní ergonomie a použitých materiálů dovoluje snadněji udržovat čistotu a zvyšuje cestovní komfort jak  řidiče, tak cestujících. Ve srovnání s vozidlem SOR EBN 9,5 došlo mimo dalších změn k výrazné inovaci pracoviště řidiče a faceliftu zadní části vozidla. 

V současnosti se tedy již na linkách hradecké MHD můžete setkat se třemi elektrobusy – mimo již dvou zmíněných z produkce společnost SOR Libchavy, s.r.o. je do provozu od října 2014 nasazován pod ev. č. 174 také dvanáctimetrový dvounápravový elektrobus Škoda Perun Škody Electric. Obě vozidla -  SOR EBN 9,5 i Škoda Perun jsou provozována v režimu nočního dobíjení.

Elektrobus Škoda, který je vybaven elektrickým topením vyžaduje v klimaticky náročnějším zimním období dobíjení i mezi jednotlivými částmi dělené směny, elektrobus SOR je vytápěn topením naftovým a nemusí být dobíjen mezi jednotlivými částmi dělené směny. Pro nabíjení vozidel používá Dopravní podnik nabíječe dodané výrobcem současně s vozidly.

Dopravní podnik plánuje rozšířit počet elektrobusů na 28 vozů, a proto přihlašuje v rámci dotací z evropských fondů projekt na pořízení dalších 25 elektrobusů s cílem nahradit těmito vozidly, v rámci plánované obnovy vozového parku, některé pomalu dosluhující autobusy. Poznatky z testování již tří elektrobusů v běžném provozu umožní lepší nastavení kritérií výběru dodavatele elektrobusů v rámci získání těchto dotací.

 

Soubory ke stažení: