Aktuality

Rychlonabíjecí stanice pro Elektrobus SOR EBN 11 na hradeckém THD předána do běžného provozu.

1.3.2016

Rychlonabíjecí stanice pro Elektrobus SOR EBN 11 na hradeckém THD předána do běžného provozu.

Zajímavá technická novinka, která se objevila počátkem listopadu 2015 na hradeckém terminálu městské hromadné dopravy, je již v běžném provozu. V prostorách nástupiště A1 bylo tehdy instalováno k provozním testům zařízení sloužící k rychlodobíjení elektrobusů. Testování v režimu zkušebního provozu a monitoring nabíjecí stanice se tak staly jednou z přípravných prací projektu Elektrobusy v MHD v HK, jehož cílem je zvýšení podílu emisně čisté dopravy v hradecké MHD. Dopravní podnik plánuje zařadit do MHD elektrobusy, trolejbusová doprava tím samozřejmě nezaniká - elektrobusy budou nahrazovat autobusy s naftovým pohonem.  

Po provozních zkouškách dopravní podnik zahájil letos v březnu testovací provoz této nabíjecí stanice a to na provozovaném elektrobusu typu SOR EBN 11, kdy se tak podnik stal partnerem výrobce v rámci testovacího provozu tohoto dodavatele elektrobusů.

Společnost SOR Libchavy spol. s r.o. se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu více jak 20 ks elektrobusů. Ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně tři varianty provedení v délkách 8 - 11m.

Elektrobus v režimu běžného pomalého nočního nabíjení ujede cca 150 km - maximální denní kilometrové výkony jsou v Hradci Králové až v délce 250 km a je nutné tak řešit jeho další nabíjení během dne, které prodlouží dojezd vozidla. Základní myšlenka a úvahy o stavbě rychlonabíjecí stanice umožňující toto prodloužení dojezdu vozidla se ve společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. rozvíjí od roku 2013, kdy byl tento projekt přihlášen do soutěže programu Alfa grantové agentury TAČR. Následně v roce 2014 byl dohodnut záměr vyvinout a otestovat automatický rychlonabíjecí stojan ve spolupráci s Dopravním podnikem města Hradce Králové, a.s. V průběhu roku 2015 probíhaly projekční práce, výroba nabíjecího stojanu a důkladné testy funkcionalit jednotlivých komponent. V říjnu 2015 připravil Dopravní podnik na vybrané místo Terminálu hromadné dopravy základovou desku pro umístění stojanu, aby v listopadu 2015 mohlo dojít k ustavení stojanu. V následujících měsících probíhaly intenzivní zkoušky a současně byla podána žádost na Drážní úřad České republiky za účelem získání Určení technického zařízení (UTZ), které je nezbytnou podmínkou pro „ostrý“ provoz v reálných podmínkách. Majitelem stojanu, který má charakter dočasného zařízení, je SOR Libchavy, který zařízení i financoval.

Tento systém automatického nabíjecího stojanu s označením RNS 10 (výrobcem zařízení je RAIL ELECTRONICS CZ se sídlem v Ostrovu nad Ohří) je zcela autonomním  vysoce sofistikovaným řešením využívajících nejnovějších technologií. Mezi vozidlem a stojanem probíhá komunikace pomocí wi-fi technologie, vlastní stojan je pod nepřetržitým on-line dohledem a pro navádění nabíjecí hlavice je použita technologie běžně užívaná v robotizovaných systémech.

Systém pro nabíjení využívá trakční energii z trolejbusové sítě, což významně přispívá k ekonomice tohoto řešení. Pro standardní nabíjení elektrobusu je použit provozní proud 130 – 200A, dle aktuální potřeby vozidla.

Pro napojení na automatický nabíjecí stojan bylo nutné doplnit elektrobus SOR EBN 11 o střešní automatizovanou zásuvku a současně upravit SW vozidla pro komunikaci s nabíjecím stojanem. Díky průběžnému nabíjení nasadí DP elektrobus SOR EBN 11 na linku s průměrným denním nájezdem cca 250 km.  

Pro ovládání rychlonabíjení elektrobusu prošlo školením 16 řidičů a dispečerů a bližším seznámením s novým zařízením prošly i jednotky profesionálních hasičů.

Tento projekt je plně hrazen z prostředků společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. a jeho cílem je ve spolupráci s Dopravním podnikem města Hradce Králové, a.s. ověření užitných vlastností nabíjecího stojanu v reálných podmínkách.

Záměrem Dopravního podniku města Hradce Králové je zvýšení podílu emisně čisté hromadné dopravy a právě testování rychlonabíjení poskytne DP potřebné provozní informace z hlediska časů dobíjení, objemu doplněné kapacity baterií, vlivu procesu rychlonabíjení na baterie, prověření procesu rychlonabíjení v rozdílných klimatických podmínkách a podobně.

Pro připravovaný provoz elektrobusů náhradou za autobusy předpokládá také DP v rámci projektu elektrobusů vybudování dvou rychlonabíjecích stanic a to na THD a na konečné Slezské předměstí - Cihelna. Na těchto stanicích budou elektrobusy dobíjeny v průběhu dne.

„Vlastní projekt elektrobusů je ve stádiu zpracování žádosti o dotaci z prostředků EU“ doplňuje Vladimír Pejřil - dopravně-technický náměstek ředitele společnosti.

„V současnosti se na linkách hradecké MHD mohou cestující setkat již se třemi elektrobusy. Elektrobus SOR EBN 11 z dílen společnosti SOR Libchavy je součástí vozového parku DP od února 2015. Další vůz z produkce společnost SOR Libchavy - SOR EBN 9,5 - DP provozuje již od září roku 2013. Od října 2014 je na linky MHD nasazován také dvanáctimetrový dvounápravový elektrobus Škoda Perun Škody Electric. Všechny tři vozy slouží ke zjištování provozních poznatků. Nákup dalších až 20 vozidel budu podléhat výběrovému řízení. Dnes však již víme, že žádný z těchto vozů nesplnuje zcela požadavky Dopravního podniku, to znamená, že budeme poptávat vozy s jinými technickými parametry.“ konstatuje předseda představenstva DP Miloslav Kulich.

 

Soubory ke stažení: