Dvacet nových prosklených čekáren na zastávkách zlepší ještě letos zázemí cestujících městské hromadné dopravy v Hradci Králové. Po nedávno dokončeném projektu výměny 310 zastávkových označníků z celkového počtu 394 se jedná o další akci, která řadí z hlediska vybavenosti zastávek královéhradeckou MHD na špičku v republice. Nové zastávky přijdou zhruba na dva miliony korun.
Na území Hradce Králové cestujícím slouží 197 přístřešků, z toho je 164 prosklených. „Z hlediska procentuální vybavenosti patříme mezi špičku mezi dopravními podniky. To vyplývá i z toho, že přístřešky sami vyrábíme a montujeme,“ uvádí vedoucí střediska výroby městského mobiliáře Martin Kracík.
„Rozšiřujeme osazování čekáren do méně obsluhovaných míst a do míst, kde jejich instalace byla spojena s technickými problémy. Někde dosud chyběly úplně, jinde nové čekárny nahradí již nevyhovující přístřešky,“ vysvětluje postup dopravního podniku jeho ředitel Miloslav Kulich.
Nové skleněné čekány jsou naplánované například na zastávku Sever střed ve směru k Alessandrii, na zastávku Bláhovka směrem do centra, novou čekárnu dostane také točna Kluky. Další se objeví v ulici Maxe Malého, Na Občinách, Na Kotli nebo i v druhém pásmu MHD v Chaloupkách u křížku. Po dohodě s městem vyrobí a instaluje dopravní podnik také čekárnu na zastávce linkových „modrých“ autobusů v Šimkově ulici.
„V budoucnu nás čeká řešení čekáren ještě u křižovatky Mileta, které však závisí na vlastní rekonstrukci této křižovatky,“ připomíná ředitel Miloslav Kulich.
Podobně jako jiné prvky městského mobiliáře i čekárny vyrábí dopravní podnik vlastními silami podle vlastních návrhů. Pokrývá potřebu nejen Hradce Králové, ale na zakázku jsou dodávány i do jiných měst a obcí. Z téměř dvou tisíc dosud vyrobených kusů městského mobiliáře je více než tisícovka čekáren po celé České republice. Středisko městského mobiliáře dopravního podniku vyrábí celkem pět typů čekáren. Všechny jsou prosklené a jejich plánovaná životnost je minimálně 20 let. „Životnost našich čekáren je ale určitě vyšší. Při jejich výrobě klademe důraz na kvalitu, používáme bezpečnostní kalené sklo o tloušťce osm milimetrů, konstrukce je žárově zinkovaná s nerezovými prvky,“ upřesňuje Martin Kracík.
„Uvědomujeme si, že cestování MHD nezačíná a nekončí nastoupením do vozu a vystoupením z něho. K cestování patří i čas strávený na zastávkách, proto se snažíme i na nich zkvalitnit uživatelský komfort,“ dodává ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.