Dopravní podnik šetří své prostředky využíváním elektronických aukcí
Šetřit i vydělat nemalé finanční částky pomáhají královéhradeckému dopravnímu podniku elektronické aukce. Od roku 2010, kdy se podnik k takovému systému připojil poprvé, už ušetřil miliony. Dodavatelé prací a služeb při aukcích bojují on-line o zákazníka snižováním cen svých nabídek. Pro zadavatele tedy takové soutěžení představuje minimalizaci konečné ceny a mnohdy i vylepšení podmínek zakázky.
Elektronické aukce umožňují nakupovat nejen zboží, ale také služby. Fungují na principu dražby, při které zájemci o zakázku tlačí své ceny postupně dolů. Nejvíce se dopravnímu podniku vyplatilo tímto způsobem soutěžit o dodávky stavebních prací. „Od roku 2010 podnik díky aukcím ušetřil téměř šest milionů korun,“ říká administrátorka aukcí Eva Marešová z dopravního podniku. „Ze zakázek nad padesát tisíc korun se nám nejvíce vyplatila rekonstrukce komunikace za dílnami v areálu podniku. Očekávaná cena byla 4,5 milionu korun, zakázku jsme však vysoutěžili za překvapivých 3,25 milionu korun,“ dokumentuje výhodnost systému na příkladu z loňského roku.
Dalším překvapením byla také soutěž o dodávku pneumatik pro autobusy. „Do aukce jsme šli s předpokládanou cenou 1 050 000 korun, která nakonec spadla až na 662 tisíc,“ uvádí Eva Marešová. Také výměna oken v celé administrativní budově podniku, která byla dokončena letos v březnu, vyšla místo 646 tisíc na 588 tisíc korun.
Ačkoliv se nejvíc vyplácí v prostředí aukcí hledat dodavatele stavebních prací, dopravnímu podniku systém pomohl v pěti desítkách různých případů, například i se zajištěním ostrahy objektu, úklidem firmy nebo vozů MHD.
„Praktické zkušenosti ukazují, že je díky elektronickým aukcím možné ušetřit desítky procent nákladů. Navíc je takový nákup průhledný, vylučuje možnost jakéhokoliv ovlivnění a veškerá dokumentace se v systému dlouhodobě archivuje. Přesto je potřeba při boji o nejnižší cenu sledovat i optimální kvalitu,“ dodává Eva Marešová.