Aktuality

Další várka nových trolejbusů pro Hradec Králové se už připravuje v Plzni

5.6.2012

Další várka nových trolejbusů pro Hradec Králové se už připravuje v Plzni

Další várka nových trolejbusů pro Hradec Králové se už připravuje v Plzni

Další šestice nových nízkopodlažních trolejbusů, které posílí vozový park královéhradecké městské hromadné dopravy, se právě připravuje v plzeňské společnosti ŠKODA ELECTRIC a.s. Tentokrát jsou mezi nimi také dva vozy s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení.Po absolvování zkoušek a schválení Drážním úřadem se nové vozy v krátkém provedení objeví před prázdninami v královéhradeckých ulicích. Cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkového počtu 31, na které získal dopravní podnik dotaci z Evropské unie.

Očekávaná dodávka trolejbusů je výjimečná v tom, že její součástí budou i dva vozy (30 Tr s DG) s pomocným dieselovým agregátem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. „Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. Náš dopravní podnik však jako jediný tento typ využívá pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek dopravního podniku Vladimír Pejřil. Trolejbus s agregátem můžete potkat na lince číslo 1 do Kluků. Jízdu městem až na Nový Hradec absolvuje jako každý jiný trolejbus, z Nového Hradce do Kluků však trolejové vedení není. Trolejbus se tedy odpojí, spustí sběrače (lidově klacky) ke střeše a zbylou trasu projede s pomocí dieselagregátu.

První kombinovaný trolejbus se na lince do Kluků objevil už v roce 1994. „V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, by bylo neekonomické nasazovat na tuto linku autobus a zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná na vznik myšlenky Vladimír Pejřil. Zrodil se tak nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával elektrickou energii v době, kdy nebude napojený na trolejové vedení. „Po konzultaci s projektanty Českých drah jsme vlastními silami agregát vyrobili. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátoru z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie dopravně-technický náměstek. Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální typ (TR 21 ACI), který měl již agregát vestavěný uvnitř vozu a disponoval už i automatickým stahováním i nasazováním sběračů. V Hradci dosud slouží. Při plánování současné obměny vozového parku se opět s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly tentokrát objednány trolejbusy dva.

Před spuštěním do ostrého provozu musejí všechny trolejbusy projít požadovanými revizemi, typovými zkouškami a zkouškami se zátěží. Vzhledem k tomu, že trolejbusy jsou drážními vozidly, je nutné i schvalování typu Drážním úřadem. Teprve pak může být trolejbusu vystaven průkaz způsobilosti.

„Nové vozy přinášejí do královéhradecké MHD vždy zvýšení bezpečnosti, zlepšují jízdní komfort a představují nižší zátěž pro životní prostředí. Nižší hlučnost vozidel, moderní design interiéru a exteriéru vozidel přispívají i k estetice prostředí města,“připomíná vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.

Postupná obměna je realizována v rámci projektu Obnova vozového parku trolejbusů, spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Dalších osm vozů pořídí město do poloviny roku 2013.