Mobilní jízdenku využívá stále vyšší počet cestujících
15. dubna uplynuly tři měsíce od zahájení projektu mobilní jízdenky v hradecké MHD. Do současnosti se prodalo téměř 16 tisíc jízdenek (přesně 15 924 ks) – z toho bylo podle prodejů za měsíc březen nejvyšší zájem - z téměř 70% o přestupní jízdenky na 45 minut, 25% přestupních jízdenek na 60 minut a 5% tvoří celodenní jízdenky na 24 hod. Nezanedbatelným kladem je i skutečnost, že počty mobilních jízdenek od samotného začátku jejich provozu průběžně bez nějakého výkyvu – mimo specifického týdne jarních prázdnin – stále narůstají a přesvědčují nás o zájmu cestujících o tuto novou možnost úhrady jízdného.
Zajímavá je skutečnost, že již přes 15%cestujících k objednání využilo v ČR unikátní patentově chráněnou formu PROZVONĚNÍ na speciální telefonní čísla – označenou jako „jízdenka na zavolanou“ - způsobu, který je právě pro MHD v HK originální.
Jedná se o nejpohodlnější způsob objednání jízdenky určený zejména pro pravidelné a časté používání. Díky této formě ušetří cestující čas, který stráví psaním textu SMS a čísla a ušetří cenu za objednací SMS. Proto, aby mohl cestující používat PROZVONĚNÍ, musí se zaregistrovat do systému Mobilní jízdenky. Registrace je jednorázová akce a cestující ji může provést z pohodlí svého domova.
Telefonní čísla pro prozvonění si může cestující uložit do telefonního seznamu svého telefonu, aby je mohl kdykoliv pohodlně použít bez toho, že by si je musel pamatovat. PROZVONĚNÍ z mobilu není zpoplatněno. Systém automaticky volání ukončí a pošle cestujícímu na mobil Mobilní jízdenku (předplacená služba Premium SMS). Chce-li zákazník z jakéhokoliv důvodu ukončit používání služby Mobilní jízdenka – objednání prozvoněním, lze číslo jeho mobilního telefonu ze systému vyřadit.
Podrobné informace k této možnosti objednání jízdenky jsou k dispozici na www.dpmhk.cz
Pokud prodeje hodnotíme po jednotlivých operátorech, tak v pomyslném žebříčku „vede“ se 42% T- Mobile, následuje Vodafone s 34% a na třetím místě je Telefónica O2- 24%.
Na základě některých ohlasů veřejnosti je nutné možná zmínit a zdůraznit, že mobilní jízdenka opravdu funguje na všech běžných typech mobilních telefonů bez ohledu na typ a jejich stáří (nejen tedy u SmartPhonů, tzv. chytrých mobilních telefonech), kde pouze stačí mít aktivovanou, resp. povolenou službu Premium SMS
Dále je potřebné zopakovat, že do vozu smí cestující nastoupit pouze s již přijatou platnou sms jízdenkou ve svém mobilu. Tu obdrží přibližně 2 minuty od odeslání SMS zprávy (může přijít i o pár sekund později, kdy záleží na tom, jak rychle jízdenku odbaví mobilní operátoři). Při nástupu předními dveřmi je cestující povinen předložit přijatou SMS jízdenku řidiči ke kontrole. SMS jízdenku si pak cestující ponechá v mobilu po celou dobu přepravy pro případ přepravní kontroly. Pokud mobilní jízdenku z nějakého důvodu neobdrží, je povinen uhradit jízdné jiným způsobem.
Z průzkumů, které si provádějí některé dopravní podniky, vyplývá,že v řadě případů uživateli SMS jízdenky jsou cestující, kteří dosud byli ve většině případů takzvanými "nedobrovolnými černými pasažéry". Tedy lidmi, kteří by rádi cestovali s platným jízdním dokladem, ale neměli možnost si jej z nějakého důvodu před jízdou zajistit a SMSjízdenka by tedy mohla zde částečně snížit i počet cestujících bez platné jízdenky. Vzhledem k tomu, že cestující v hradecké MHD má možnost si zakoupit v tomto případě jízdenku ještě přímo u řidiče může být i pro něj mobilní jízdenka řešením v situaci, že s sebou nemá potřebnou finanční hotovost.
Je potěšitelné, že tento uživatelsky příjemný, rychlý, pohodlný, snadný a zejména bezhotovostní způsob platby jízdného byl cestující veřejnost velmi kladně přijat a přispívá ke zvýšení komfortu při používání MHD.