Aktuality

Projekt dodávky 31 nových trolejbusů pro Dopravní podnik města Hradce Králové je ukončen

21.6.2013

Projekt dodávky 31 nových trolejbusů pro Dopravní podnik města Hradce Králové je ukončen

Největší obměna trolejbusů v královéhradecké MHD je ve finále. Během dvou let získal zdejší dopravní podnik 31 nejmodernějších vozů z dílny plzeňské Škody Electric. Nákup trolejbusů v celkové hodnotě 332 milionů korun podpořily evropské dotace ve výši 120 milionů korun. Jedenáct kloubových trolejbusů a dvacet vozů v krátkém provedení včetně dvou duobusů s pomocným dieselagregátem začalo v postupných dodávkách posilovat hradeckou MHD od dubna roku 2011. Díky nim se stal zdejší vozový park plně nízkopodlažní.

K ukončení projektu „Obnova vozového parku trolejbusů, spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj“ se uskutečnila v rámci dodávky posledního vozu ve středu 19. června 2013 v prostorách terminálu hromadné dopravy Hradec Králové tisková konference za účasti představitelů vedení města: primátora MUDr. Zdeňka Finka, náměstků Ing. Martina Soukupa, PaedDr. Jindřicha Vedlicha, Ph.D., Ing. Anny Maclové a prof. Mgr. Josefa Krofty, zástupců rozhodujících dodavatelů - Ing. Jaroslava Trnky – generální ředitel SOR Libchavy, spol. s r.o., Ing. Karla Majera - člen představenstva a ředitel divize trolejbusy a Ing. Radka Kapra - manažer prodeje – oba ŠKODA ELECTRIC a.s., zástupců Centra evropského projektování, Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod a samozřejmě zástupců vedení společnosti.

Oproti původním vozům jsou nové typy lehčí a úspornější, snížena je vnitřní i vnější hlučnost a cestujícím slouží pro nástup a výstup jedny dveře navíc. Řidiči při monitorování dveřního prostoru pomáhají kamery. „Provoz nové generace kloubových trolejbusů ukázal už po několika málo měsících, že náklady na jejich provoz jsou nižší, a navíc jsme významně ušetřili na jejich údržbě,“ říká ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Každý vůz z první jedenáctky trolejbusů, která se do provozu dostala v dubnu 2011, už má na svých tachometrech kolem 130 tisíc kilometrů. Dohromady už flotila všech nových trolejbusů, které dopravní podnik za dva roky pořídil, najela více než dva a půl milionu kilometrů. „Fakt, že všechny naše vozy jsou nízkopodlažní, už berou cestující v Hradci jako samozřejmý standard, v republikovém měřítku to ale pravidlem zdaleka není,“upozorňuje ředitel Miloslav Kulich. Nízkopodlažnost zásadním způsobem zlepšuje kvalitu městské hromadné dopravy především pro osoby se zdravotním a pohybovým postižením, ale příjemná je také pro cestující s kočárkem a pohodlnější je vlastně pro všechny pasažéry. Navíc nízkopodlažnost přispívá k rychlejšímu odbavení v zastávkách a tím celkově k rychlejšímu provozu.

Součástí velké obměny trolejbusů v letech 2011 až 2013 byly i dva vozy 30 Tr s DG s pomocným dieselovým generátorem schopné jízdy i mimo trolejové vedení. „Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. My jako jedni z mála využíváme tento typ pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek ředitele dopravního podniku Vladimír Pejřil. Trolejbus s agregátem je nasazován na linku číslo 1 do Kluků. Jízdu až na Nový Hradec absolvuje jako běžný trolejbus. Dále do Kluků však trolejové vedení není, takže zbylou trasu trolejbus projíždí s pomocí dieselagregátu. Druhý zařadí dopravní podnik do provozu v příštím měsíci. Vysloužilé vozy z hradecké hromadné dopravy však zdaleka ještě nesměřují na poslední jízdu. Část z nich je ještě možné potkat například v ukrajinské Oděse.

Postupná obměna trolejbusů byla uskutečněna v rámci projektu Obnova vozového parku trolejbusů spolufinancovaného z Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod. Dotace na celkem 31 kusů trolejbusů v letech 2011 až 2013 dosahuje cca 120 milionů korun z celkové částky 332 milionů korun.