První svoji prezentaci v Hradci Králové formou statické ukázky absolvoval v rámci Evropského dne bez aut 22. září v prostorách zastávky Adalberinum (u Grandu) úplně nový městský nízkopodlažní bateriový elektrobus Škoda Perun (Pure Electric RUNner), který se objeví v provozu hradecké MHD v průběhu měsíce října a který tuto svoji zastávku zde absolvoval v rámci své cesty z polského Krakowa.
Zájemci se zde mohli podívat do útrob i do dalšího nízkopodlažního elektrobusu, který mu dělal společnost a to dvoudveřového SOR EBN 9,5, dodaného firmou SOR Libchavy spol. s r.o., který se v hradeckých ulicích objevil poprvé přesně před rokem (22.9. 2013) a na jehož designu se podílel Patrik Kotas. Nejpozději v úvodu příštího roku se hradecké MHD ukáže i jeho větší kolega a to SOR EBN 11, což je dvounápravový třídveřový elektrobus délky 10 100 mm. Obsaditelnost vozu je 87 osob, z toho 19 míst k sezení, s dalšími 6 sklopnými sedadly.
Společnost SOR také ve spolupráci s hradeckým DP chystá projekt automatické rychlonabíjecí stanice na THD – odhadem v 1. čtvrtletí 2015.
Výrobce Perunu - Škoda Electric navázala na vývoj trolejbusů, autobusu na vodíkový pohon a sériového hybridu a vyrobila bateriový elektrobus Škoda Perun. Výhodou nového elektrobusu jsou kromě ekologického provozu například i ekonomičtější provozní náklady, než u klasických autobusů se spalovacím motorem. Jedná se o dvanáctimetrové nízkopodlažní vozidlo s výkonem 160kW a dojezdem kolem 150 kilometrů. Konkrétní technická stránka vozidla týkající se dojezdu a obsaditelnosti je ovšem velmi závislá na instalované baterii. Parametry vozidla tak nejsou svazující a lze je přizpůsobit přání zákazníka. Do vozidla se vejde přes 80 cestujících, čímž je plně srovnatelný s autobusem MHD a jeho maximální rychlost je 70 km/hod.
Elektrobus se do našeho města vrátí v první půlce října, kdy zde bude absolvovat zkušební provoz. Našim cílem je zkušební provoz v plném rozsahu, tzn. co nejvíce se přibližující běžnému provozu v celodenních směnách, přes dobíjení v různých režimech včetně krátkodobého třeba i na THD. Chceme získat co nejvíce dat a informací pro naše rozhodování pro případné využívání tohoto typu elektrobusu v podmínkách MHD v Hradci Králové.
V oblasti projektu obnovy vozového parku vozidel MHD se společnost rozhodla na základě dlouhodobého sledování a hodnocení současných trendů ve vývoji alternativních pohonů vozidel MHD a praktických zkušeností jiných dopravců do toho projektu zapojit elektrobusy, v kterých vidí velký potenciál do budoucnosti, jako alternativu za dosud obnovované autobusy na naftový pohon.
„Elektrobus v sobě spojuje výhody trolejbusu a autobusu. S trolejbusem má společný úsporný provoz a šetrnost k životnímu prostřed, kdy jednoznačně přispívá ke snížení emisí ve městě, při současné svobodě pohybu, kterou mají autobusy,“ zmiňuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.
Průměrné stáří autobusů v hradecké MHD je přes deset let. Nejstarší jsou patnáctileté a jejich výměna by mohla přijít na řadu v roce 2015. V budoucnu by mohly právě elektrobusy postupně nahradit 20 až 30 dieselových autobusů s ukončenou životností. U trolejbusů podnik s náhradou nepočítá, protože všechny trolejbusy v letech 2011 – 2013 obměnil za přispění evropské dotace za nové.