21.10.2019 |
Deset nových autobusů IVECO Urbanway 12 m ve službách hradeckého DP.
Do vozového parku hradecké MHD letos během období května až října (v květnu byly dodány čtyři kusy, v červnu jeden kus, v září dva kusy a v říjnu zbývající tři) dopravní podnik zařadil deset moderních sólo nízkopodlažních autobusů značky IVECO Urbanway 12 m – Tector 7, s dieselovým motorem vyvinutým společností FPT Industrial, splňující emisní normu Euro 6. Vozy jsou vyráběny ve francouzském Annonay a jde o nástupce autobusu Irisbus Citelis 12 m. Dodavatelem je spol. ZLINER s.r.o. se sídlem ve Zlíně.
Jde o třídveřové vozy s kapacitou 28 sedících a 78 stojících. Vozy jsou vybaveny klimatizací pro řidiče i cestující a USB porty pro nabíjení elektroniky pro cestující a přípravou na budoucí zprovoznění internetové konektivity. Oproti předešlé dodávce je výraznější změnou z pohledu řidiče vybavení kabiny chladničkou a z pohledu cestujících uspořádání sedadel před prostředními dveřmi z důvodu lepší průchodnosti vozidlem. Nových vozů bude letos tedy celkem deset, cena jednoho vozu činí 5.500.000,- Kč bez DPH a celkově za ně dopravní podnik zaplatí 55.000.000,- Kč bez DPH (66.550.000,- Kč s DPH).
V roce 2019 se tak hradecká veřejnost může těšit z další obnovy vozového parku MHD.
V druhé polovině loňského roku se totiž vozový park hradecké městské hromadné dopravy rozšířil o dvacet kusů nových elektrobusů, dále devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a o tři dieselové autobusy IVECO Urbanway opět emisní normy Euro 6 – všechny vozy jsou samozřejmě nízkopodlažní, což je výhodnější při nastupování s kočárky, invalidními vozíky nebo pro starší cestující.
Dvacet nových elektrobusů značky SOR NS 12 - ELECTRIC je plně klimatizovaných, jak pro řidiče, tak pro cestující. Přepravní kapacita vozu se třemi dveřmi je sto cestujících, z nichž 35 má k dispozici místo k sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů byly i nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice.
Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy vloni doplnil také nový model s pomocným bateriovým pohonem, tzv. parciální trolejbus ŠKODA 30Tr SOR TNB 12, který je schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení.
Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhl stavu, kdy víc než polovina vozového parku jezdí na elektrickou energii. Dvacet kusů nových elektrobusů od podzimu loňského roku ujelo na linkách MHD už víc než 1 milion kilometrů a celkově elektrobusová flotila (tři elektrobusy byly pořízeny již v letech 2013 – 2015) našeho DP již ujela více než milion a půl kilometrů.
Elektrobusy neprodukují škodlivé emise a nahrazením dožívajících autobusů se tak výrazně snižuje znečištění ovzduší v našem městě. Díky svému tichému pohonu přispívají ke snižování hlučnosti, což prospívá k odbourávání dalšího negativního vlivu na zdraví člověka a samozřejmostí je jejich levnější provoz.
Elektrobusy jsou moderními vozidly, která přispívají ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy, mají intuitivní ovládání, nemají převodovku a mají plynulý chod. Podle řidičů, kteří již mají s jízdou s elektrobusy zkušenosti, to vše přispívá k bezpečnosti cestujících.
V Plánu pořízení investic na rok 2020 předpokládáme na základě plánu obnovy vozidel nákup dalších deset kusů moderních sólo nízkopodlažních autobusů s dieselovým motorem splňující emisní normu Euro 6 s předpokládanou cenou do 57 900 000 Kč. Autobusy budou vybaveny kamerovým systémem sledujícím interiér vozu i provoz na komunikaci a certifikovaným automatickým hasícím systémem motorového prostoru.
Soubor ke stažení: