Aktuality

Trolejbus Škoda 15Tr se vrací do ulic města Hradce Králové. Nyní již jako historický exemplář zatím v předrenovačním stavu

Trolejbus Škoda 15Tr se vrací do ulic města Hradce Králové. Nyní již jako historický exemplář zatím v předrenovačním stavu

17.5.2024

Před pár lety byl ještě v provozu trolejbus 15Tr ev.č. 77, byl využíván zejména k akci Mikuláš, kdy se těšil oblibě cestujících. V roce 2017 vyjel naposledy, dál už jeho technický stav neumožňoval provoz a byl odstaven. Silná koroze nosného rámu byla důvodem, proč nešlo ani uvažovat o rozumné rekonstrukci a trolejbus zachovat. Situace se změnila teprve nedávno, kdy v DP Ústí nad Labem chystali vyřazení stejné typové řady trolejbusů z provozu. Jejich vyřazované trolejbusy byly v dobrém technickém základu pro úvahy o rekonstrukci.
 
 
Úvaha navíc byla podpořena faktem, že se jednalo o původní vozidla provozované v Hradci Králové. Jeli jsme se na stav všech původních trolejbusů z Hradce Králové podívat a vybrali 2 v nejlepším stavu a vhodnosti pro rekonstrukci. Vybrali jsme původní ev.č. 82 a 83. Jeden pro zrekonstruování do původního stavu a druhý jako zdroj potřebných dílů.
 
Tyto trolejbusy byly původně 13. 10. 1995 zakoupeny a uvedeny do provozu v Hradci Králové, následně 15.6.2011 byly odprodány do Ústí nad Labem, kde po provedené modernizaci sloužily v provozu 13 let, a 25. 3. 2024 jsme je odkoupily zpět pro záměr rekonstrukce a uvedení do dobového stavu.
 
 
Technické informace:
 
trolejbus ev.č 82
(celoplošná reklama do 8.2011)
druh vozidla: trolejbus kloubový typ vozidla Škoda 15 Tr 13/6 M
rok výroby: 1995
datum uvedení do provozu: 13.10.1995
celkem ujeto ke dni prodeje do DPMUL:  610 474 km 
 
trolejbus ev.č 83
druh vozidla: trolejbus kloubový typ vozidla Škoda 15 Tr 13/6 M
rok výroby: 1995
datum uvedení do provozu: 13.10.1995
celkem ujeto ke dni prodeje do DPMUL:  581 772 km
 
Hmotnost vozidla prázdného:  16 400 kg
Hmotnost vozidla max,obsaz.: 26 600 kg
Max. rychlost: 65 km/h 
Karoserie druh a typ:  samonosná - 15 Tr 
Výrobce:  Škoda k.p, závod 0strov
Počet dveří:  4 – elektropneumatické ovládání
Brzdy:  Provozní – elektrodynamická,  Nouzová – pneumatická
Trakční motor:  AL 2943  rN  2ks,  600V, 100kW, Škoda Trakční motory s.r.o.
Systém topení: teplovzdušné
 
Jak bude probíhat renovace
 
Po oslavách 18.5. budou oba trolejbusy odstaveny. Trolejbus č.82 se stane zdrojem náhradních dílů a Trolejbus č. 83 bude ten, který budeme zhodnocovat. Dojde postupně na demontáž vrchního oplechování, demontáž oken, řešení koroze, výměna vadných komponentů, opískování rámu, výměna podlahy, atd. Renovaci takřka všech součástí, nápravy vozidla, trakční motor, elektrovýzbroj, části interiéru, nakonec nový vrchní lak v dobové barevné kombinaci hradeckých barev. Proběhne vše potřebné pro to, aby trolejbus vypadal jako v původním stavu v letech provozu.
 
 
Historicky máme zkušenosti s takovou povahou práce, protože jsme generální opravy a modernizaci této typové řady trolejbusů prováděli svépomocí. Viz. dobové fotografie. Celý proces zabere cca. 2-3 roky práce, usilovné shánění náhradních dílů, které již takřka z trhu vymizely.