11.3.2020
Autobus značky Iveco, který bude DPmHK po dobu jednoho měsíce testovat, používá ke svému pohybu technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený z generátoru či z ultrakondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Ultrakondenzátory se dobíjejí rekuperací při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem.
Plně elektrický režim, funkce „Arrive & Go“, s vypnutým spalovacím motorem a nulovými emisemi je v činnosti při rychlosti vozu do 20 km/h, tj. při přiblížení k autobusové zastávce a světelnému semaforu a odjezdu od nich. Podle výrobce spotřeba paliva tohoto vozidla je až o 30 % nižší, a také emise CO2 mohou být až o 30 % nižší v porovnání s dieselovými autobusy.
Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 85 cestujících, z nichž je 29 sedících a 56 stojících. Je vybaven klimatizací pro cestující a řidiče a nezávislým topením. Má nerezové přídržné tyče a madla a je vybaven dvojitými USB zásuvkami.
Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI o objemu 6,728 litrů s výkonem 210 kW (286 HP) a trakční elektromotor o výkonu 120 kW (krátkodobě max. až 195 kW) s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů od britské firmy BAE Systems.
Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i snížit uhlíkovou stopu z městské dopravy.
V současnosti jezdí ve světě více než 1 500 těchto hybridních autobusů.
Iveco představilo první hybridní Urbanway v roce 2014, rok po premiéře výchozí dieselové verze. Dnes nabízí výrobce dva typy hybridních vozů, a sice Urbanway Full Hybrid a Urbanway Hybrid High Value. U nás je tedy testována druhá varianta, která se liší jednak řešením elektromotoru a jednak úložištěm elektrické energie. Výrobcem vozu je Iveco France S.A., Venissieux, Francie.
Autobus bude nasazován na různé linky MHD, testovat se v provozu bude nejenom spotřeba vozidla, ale i jeho další provozní vlastnosti a následně se po ukončení jeho provozu budou vyhodnocovat i připomínky našich řidičů a cestujících.
Tento vůz byl v červenci 2019 testován v Pardubicích, na podzim téhož roku i v podmínkách pražské MHD a v únoru 2020 v Brně.