Dodávka 10 nových autobusů SOR modernizuje a zkvalitňuje vozový park hradecké MHD

8.2.2023

Na základě smlouvy podepsané 20. dubna 2022 jednatelem a obchodním ředitelem Ing. Filipem Murgašem, PhD. ze společností SOR Libchavy spol. s r.o. a panem Zdeňkem Abrahamem, předsedou představenstva naší společnosti, jsme v prosinci 2022 převzali dodávku šesti celonízkopodlažních třídveřových autobusů značky SOR NS 12 diesel a čtyř kloubových celonízkopodlažních čtyřdveřových autobusů značky SOR NS 18 diesel určených pro provoz v MHD v Hradci Králové.

Cena za 1 ks nízkopodlažního autobusu NS 12 bez DPH: 5 250 000 Kč, cena za 1 ks nízkopodlažního kloubového autobusu NS 18 bez DPH: 7 900 000 Kč. Celková cena zakázky bez DPH: 63 100 000 Kč. Záruční doba na celé vozidlo činí šest let.

Vozy, které jsou sériově vyráběny od roku 2019 (jde o nástupce SOR NB 12), svým prostorným interiérem, velkým počtem bezbariérově přístupných míst a designem odpovídají standardům vozidel  určenými pro tzv. BRT/BHNS systémy (což jsou systémy autobusové dopravy, které mají nabízet cestujícím vyšší komfort cestování a přívětivý design inspirovaný kolejovými vozidly; populární jsou zejména ve frankofonních zemích). Jde o design vozů, který opět měl pod taktovkou známý architekt dopravních staveb a designer prostředků hromadné dopravy doc. Ing. arch. Patrik Kotas a je v podstatě shodný s flotilou 20 ks celonízkopodlažních elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC z produkce SOR Libchavy spol. s r.o., pořízenou DP v roce 2018.

Autobusy jsou vybaveny automatickou klimatizací prostoru pro cestující. V autobusech jsou také instalovány USB zásuvky – porty pro nabíjení drobné elektroniky (telefonu nebo tabletu) – 3 ks u sóla a 5 ks u vozu kloubového. Interiér se vyznačuje koženkovým čalouněním sedaček (koženka je oproti látkovým sedačkám lepší na údržbu a čistění).    

Dále jsou vybaveny systémem ECAS, který umožní změnu světlé výšky vozidla nezávisle na jeho zatížení či naklápění vozu v zastávce (kneeling), manuálně ovládanou vyklápěcí plošinou pro přepravu vozíčkářů (pro jejich snadnější nastoupení a vystoupení) vybavenou čidlem bránícím rozjezdu autobusu při vyklopené plošině a jsou vybaveny kompletním systémem pro podávání informací nevidomým osobám s vazbou na povelový vysílač nevidomého.

Nové autobusy jsou po nezbytných procedurách postupně nasazovány do provozu hradecké MHD, kdy s cílem zkvalitnit služby cestujícím, ale i práci řidičům, nahradí starší vozy (Citelis a Citybus), které se budou postupně vyřazovat. V provozu jsou nasazovány pod ev. č. 111 - 116 (sólo vozy) a ev. č. 237 - 240 (kloubové vozy) na všech linkách.

Vozy splňují nejvyšší nároky na bezpečnost, kvalitu a ekologii provozu a věříme, že je cestující plně ocení. Vozy plní emisní normu EURO VI.

Vlastního převzetí se za společnost SOR Libchavy spol. s r.o. zúčastnil pan Jiří Daňsa - zástupce obchodního ředitele pro ČR a Zdeněk Abraham - předseda představenstva naší společnosti - viz fotografie.

Jako zajímavost uvádíme, že prototyp SOR NS 18 jsme od začátku prosince 2019 do konce ledna 2020 testovali i u nás v hradeckém provozu.

Autobusy jezdí i u našich kolegů - členů SDP ČR, kde prvním dopravcem, který začal vozy SOR NS diesel provozovat, se staly v říjnu 2019 Plzeňské městské dopravní podniky. Pak následoval Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Dopravní podnik města Brna a Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou.