14.3.2024
Ačkoliv si hradecký dopravní podnik vloni připomněl už pětadevadesáté výročí své existence, jiné podstatné číslo v jeho statistikách neustále klesá. Je jím průměrné stáří vozového parku.
7,75 roku. To je průměrné stáří vozidel hradecké městské hromadné dopravy. „Tento údaj je důležitý i sám o sobě, protože příslušná legislativa požaduje, aby průměrné stáří vozidel nepřesahovalo devět let. Nicméně pro nás jeho důležitost spočívá především v tom, že odráží stoupající míru komfortu, který přinášíme našim cestujícím,“ vysvětluje Zdeněk Abraham, předseda představenstva Dopravního podniku města Hradce Králové (DPMHK). Ve srovnání s posledním známým údajem ze sousedních Pardubic je hradecký údaj o průměrném věku přibližně o dva roky nižší. V Praze, kde autobusy patří k nejmodernějším k zemi, je oproti Hradci jejich průměrný věk nižší jen o půl roku. Podle Abrahama však ani číslo 7,75 není konečné, jeho další snížení lze očekávat už letos.
Vloni totiž DPMHK získal v otevřené veřejné zakázce dodavatele nových autobusů pro období let 2023-2025. Společnost ZLINER, největší český autorizovaný dealer společnosti Iveco, se v uzavřené rámcové smlouvě zavázala během dvou let dodat hradeckému dopravnímu podniku až 31 vozidel. „Z důvodu objektivní nutnosti obnovy vozového parku jsme už na konci loňského roku odebrali 11 naftových autobusů. Smlouva dále předpokládá dodání maximálně 20 hybridních autobusů krátkých či kloubových, první z nich bychom chtěli pořídit ještě letos. Při formulaci zakázky jsme však mysleli i na to, že bychom předpokládaný odběr vozidel museli redukovat, a tak podle smlouvy je odebrat můžeme, ale stejně tak nemusíme. Díky tomu jsme schopni obnovu vozového parku přizpůsobovat našim aktuálním možnostem a potřebám,“ upozorňuje Abraham. Současně dodává, že za současnou obnovou vozového parku jsou nejen zákonné požadavky, ale také nutnost plnit stále přísnější emisní normy či dlouhodobě zvyšovat podíl bezemisních pohonů. „Významnou motivací je pro nás i možnost ještě více zlepšovat podmínky pro cestující. Nové vozy jsou bezpečnější a mimo jiné nabízejí plnohodnotnou klimatizaci, čalounění sedadel splňující hygienické požadavky nebo USB zásuvky s možností dobíjení mobilních telefonů,“ vypočítává Zdeněk Abraham.
Autobusy, které DPMHK vysoutěžil, patří přitom k technologické špičce aktuální nabídky. Jde o vozidla Iveco Urbanway, která mimochodem vloni vysoutěžil Dopravní podnik hlavního města Prahy. V Hradci by se kromě již dodaných naftových autobusů měly objevit také krátké 12metrové sólo vozy i 18 metrů měřící kloubové autobusy s hybridním pohonem. Vedle vyššího komfortu pro cestující i řidiče nebo zvýšené bezpečnosti díky kamerovému systému získal hradecký dopravní podnik rozšířenou záruku na jakost v celkové délce 5 let a na životnost dokonce 15 let. „Při těchto i mnohých dalších benefitech se nám podařilo vysoutěžit krátké naftové autobusy za jednotkovou cenu 6,8 milionu, krátké hybridní autobusy za 7,4 milionu a 18metrové hybridní autobusy za 10,15 milionu korun bez DPH. V případě dlouhých hybridních autobusů nás cena potěšila obzvlášť, protože pražský dopravní podnik je vloni v daleko vyšším počtu vysoutěžil za jednotkovou cenu 10,5 milionu bez daně,“ připomíná Abraham.